Mikołaj Trzaska
trzaska.art.pl




Projekty

 


 

INNER EAR

Mikołaj Trzaska (Polska): saksofony, klarnet basowy
Steve Swell (USA): puzon,
Per-Âke Holmlander (Szwecja): tuba
Tim Daisy (USA): perkusja

 

Można powiedzieć, że osobą odpowiedzialną za stworzenie kwartetu jest amerykański saksofonista i kompozytor Ken Vandermark. Choć osobiście nie uczestniczy w projekcie, to z jego inicjatywy muzycy spotkali się po raz pierwszy w 2008 roku w czasie pierwszej trasy orkiestry Resonanse, którego wszyscy są członkami. Wtedy właśnie postanowili powołać do życia kwartet o nazwie Inner Ear. 
Z chicagowskim perkusistą Timem Daisym, Mikołaj Trzaska miał okazję już wcześniej koncertować po Niemczech, Polsce i Stanach Zjednoczonych. Również z nowojorskim puzonistą Stevem Swellem Trzaska nawiązał bliższą współpracę, m.in. w październiku tego roku zagrali wspólną trasę po USA. 
Muzyka, którą wykonuje kwartet, to nic innego jak kontynuacja starej tradycji improwizowanego jazzu, poszerzona o świeże spojrzenie współczesnych muzyków pochodzących z różnych krajów świata. Muzyka kwartetu jest świadectwem, że jazz jest wciąż źródłem inspiracji i nie stał sie jedynie dobrze sprzedającym się towarem na rynkach muzycznych. Kwartet łączy rozmaite tradycje - jazz, sonorystykę i muzykę współczesną  Na styku tych tradycji mamy do czynienia z generowniem nowego, intymnego świata muzycznego. Główną ideą zespołu jest forma dialogu akustycznych instrumentów. Podczas improwizacji muzycy przyjmują różne rodzaje narracji muzycznej, od roli akompaniatorów, którzy z poszczególnych fraz budują skomplikowane struktury, do roli solistów. 
Dzięki poszukiwaniom współbrzmień, zatracają się granice pomiędzy brzmieniami instrumentów.  Często trudno oprzeć sie wrażeniu, że zespół przetwarza muzykę elektronicznie, choć w rzeczywistości muzycy posługują się jedyne akustycznymi brzmieniami. Zaskakująca jest również ekspresja tria. Dynamika oscyluje pomiędzy bardzo delikatnymi detalami aż po silne, niemal rockowe akcenty.
Wszystkich muzyków tria łączy wspólna cecha - każdy stworzył własny język wyrazu, który wykorzystuje w improwizacji. Chodź skład instrumenetalny jest w całości akustyczny, muzyka kwartetu brzmi bardzo współczesnie. Muzycy posługują się unikalnymi technikami grania, generując ze swych instrumentów sonorystyczne brzmiena flażoletów.

 

Mikołaj Trzaska (Polska): saksofony, klarnet basowy
Wyrósł na gruncie yassu - artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu - legendarnej Miłości oraz równie kreatywnego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował także poetom - Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego tria Volumen, kawratetu klarnetowego IRCHA, członkiem m.in: Resonance - Kena Vandermarka, Magic – Joe McPhee czy tria Shofar z Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim – wykonujacego muzykę żydowską. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Podróżuje po świecie, współpracując z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Clementine Gasser, Petem Ole Jorgensenem, Michaelem Zerangiem, Franzem Houtzingerem, Jayem Rosenem, Domikiem Duvalem, Markiem Sandersem. Nagrał około czterdziestu płyt.


Steve Swell (USA): puzon
puzonista i kompozytor, nagrywał i koncertował z wieloma z najlepszych muzyków jazzowych; począwszy od przedstawicieli mainstreamu Lionela Hamptona i Buddy Richa, aż po czołowych przedstawicieli awangardy, takich jak Anthony Braxton czy Jameel Moondoc. Swell wydał ponad 20 płyt jako leader lub co-leader, a wziął udział w nagraniu siedemdziesięciu innych.
Urodzony w Newark Swell, wszystkie swoje dokonania artystyczne wiąże z Nowym Jorkiem, w którym spędził całe swe dotychczasowe, dorosłe życie. Grywał niemal ze wszystkimi i we wszelkich gatunkach jazzu, od big bandu Lionela Hamptona po awangardowe grupy Anthony'ego Braxtona.
Po raz pierwszy dał się poznać, jako członek zespołu Kena McIntyre'a w 1985 r. Jednakże uwagę prasy światowej zwrócił na siebie dopiero jako członek zespołu Tima Berne'a "Caos Totale". Mniej więcej w tym samym czasie zostaje jednym z trójki instrumentalistów zespołu "Barondown" Joeya Barona. Od tamtych też lat kojarzony jest ze środowiskiem nowojorskiego downtownu. Współpracował i współpracuje z wieloma znaczącymi mistrzami współczesnego jazzu przełomu wieków. Pośród jego współpracowników i liderów zespołów, w których grał wymienić trzeba (oprócz wyróżnionych wyżej): Williama Parkera, Sabira Mateena, Perry'ego Robinsona, Lou Grassiego (z którym przyjaźni się jeszcze z czasów College'u w Jersey), Gebharda Ullmana, Dominika Duvala, Jemeela Moondoca, Willbera Morrisa czy Cooper-Moore'a.
Według słów samego Swella, na jego grę największy wpływ mieli wielcy mistrzowie awangardowego puzonu lat 60. ubiegłego wieku: Roswell Rudd (u którego zresztą Swell pobierał nauki), Graham Moncur III i Bill Watrous. Jego gra na puzonie nazywana bywa "traditional avant-garde", którą to "etykietkę" zresztą sam zainteresowany akceptuje.
Z końcem lat 90. ubiegłego wieku, oraz na początku XXI wieku, Swell stał się jednym z najważniejszych puzonistów współczesnego jazzu, o przynajmniej lekko awangardowym odcieniu. Jego grę cechuje niesamowita ekspresja, co szczególnie uwidacznia się podczas koncertów. Jako lider próbuje wykorzystać niemal wszelkie zalety sonorystyczne puzonu, próbując go zestawiać z coraz to innymi składami. Oprócz mających swe historyczne korzenie składów z saksofonami i sekcją rytmiczną, często pojawia się w zestawieniu dwu puzonów, czy np. z wiolonczelą, niekiedy w zespołach pozbawionych sekcji rytmicznych.
Od wielu lat jest także liderem własnych grup, które nagrywają dla tak znaczących dla świata awangardy jazzu wydawnictw, jak Cadence, CIMP, czy Clean Feed. Dwie ze swych płyt, nagranych z zespołem Slammin' The Infinite wydał w Polsce, gdzie z zespołem tym koncertował w 2006 r.


Per-Âke Holmlander (Szwecja): tuba
Szwecki tubista i puzonista basowy. Jest wybitnym wirtuozem gry na tych, rzadziej spotykanych, instrumentach. Dzięki wspaniałej technice i umiejętności improwizacji bardzo często zapraszany do najlepszych zespołów awangardowych – jest stałym członkiem słynnego Chicago Tentet Petera Broetzmanna.


Tim Daisy (USA): perkusja
Urodził w Waukegan w stanie Illinois. Tim jest jedną z podpór chicagowskiej sceny jazzowej (tzw. młodego Chicago) od roku jego przybycia do Chicago (1997). Jednym z pierwszych muzyków, z którym Tim wtedy nawiązał kontakt był Dave Rempis - ich współpraca trwa po dziś dzień. W 1998 roku powstał ich pierwszy wspólny projekt - trio Triage (pierwotnie grał w nim na basie Gordon Lewis, w 2000 roku zastąpił go Jason Ajemian). Oprócz tego wraz z Davem Tim Daisy realizuje równolegle kilka różnych projektów – Tim Daisy / Dave Rempis Duo, Rempis Percussion Quartet (wraz z Antonem Hatwichem i Frankiem Rosaly) czy The Engines ( wraz z Jebem Bishopem i Natem McBridem). W roku 2001 Tim Daisy dołączył do kwintetu Ken Vandermarka – The Vandermark 5 (zastąpił tu Tima Mulvennę). Owocem tego spotkania jest pięć studyjnych albumów i dwa koncertowe boksy oraz współpraca wraz z Kenem Vandermarkiem w kilku innych grupach – Bridge 61 (wraz z Natem McBridem i Jasonem Steinem) oraz Frame Quartet (wraz z Fredem Lonberg-Holmem oraz Natem McBridem). Owocem trasy po polsce Dragons 1976 w luty 2008 roku jest współpraca Tima Diasy z polskimi muzykami – triem The Light a także duetowy projekt z klarnecistą Wacławem Zimplem. Tim prowadzi także własne zespoły, których repertuar bazuje na jego kompozycjach – są to Festival Quartet (z Keefem Jacksonem, Joshem Bermanem oraz Antonem Hatwichem), Sky and Light (z klarnecistą basowym Jasonem Steinem i Antonem Hatwichem) i New Fracture Quartet (z Jamie’m Branchem, Dave’m Miller’em i Nate’m McBride’m) . 


Ken Vandermark - Resonanse

Ken Vandermark - tenor, bariton saxes and clarinet
Tim Daisy - drums
Steve Swell - trombone
Magnus Broo - trumpet
Wacław Zimpel - clarinets
Markiem Tokar - contrabass
Dave Rempis - alto, tenor saxes
Mikołaj Trzaska - alto sax and bass clarinet
Michael Zerang - drums
Per-ake Holmlander - tuba

KEN VANDERMARK "RESONANCE" PROJECT - KONCERT JAZZOWY

Przygotowany, skomponowany i zaaranżowany przez Kena Vandermarka projekt specjalny z całą pewnością jest jednym z najważniejszych wydarzeń z zakresie szeroko rozumianej muzyki improwizowanej roku 2009 w Europie. Grono dziesięciu wybitnych muzyków z kilku krajów przygotowało  specjalnie na tę okazję napisane utwory, by w finałowych koncertach zaprezentować całość programu. Trasa koncertowa obejełą największe sale koncertowe w takich krajach, jak: Austria, Węgry, Ukraina, Niemcy, Włochy i Polska. Z całą pewnością jest to to unikatowe w całej historii polskiego jazzu przedsięwzięcie, które pozwoli muzykom i publiczności doskonale zapoznać się z procesem tworzenia muzyki pod kierunkiem jednego z najwybitniejszych przedstawicieli amerykańskiej sceny jazzowej.
Pomysłodawcą wspólnego grania jest Ken Vandermark, który od ponad dwóch dekad jest uznawany za najbardziej twórczego przedstawiciela chicagowskiej muzyki improwizowanej. Gra w kilkunastu składach muzycznych, z których najbardziej znane, to Powerhouse Sound, Vandermark 5 czy Territory Band. Ale Amerykanin współtworzy też niezliczoną ilość zespołów, złożonych z dwóch, trzech, czterech, pięciu, a nawet dziesięciu osób, w których współpracuje między innymi z takimi tuzami, jak Peter Brötzmann, Mats Gustafsson, Kent Kessler, Dave Rempis czy Tim Daisy.
Vandermark gra także z polskimi muzykami – w ubiegłym roku w klubie Ucho wystąpił razem z warszawskim klarnecistą, Wacławem Zimplem i trójmiejskim saksofonistą, Mikołajem Trzaską. Z tym ostatnim współpracuje na stałe, czy to w trakcie jego polskich wizyt, czy też zapraszając muzyka na trasy koncertowe po Stanach Zjednoczonych.
Pomysł na Projekt Resonance narodził się dwa lata temu w Krakowie, kiedy to Vandermark zapragnął stworzyć zespół złożony z muzyków polskich, ukraińskich, szwedzkich i amerykańskich. Ideą udało się zarazić spore grono znakomitości ze świata muzyki jazzowej i improwizowanej.
Scenę amerykańską reprezentować będzie puzonista Steve Sweel i Dave Rempis. Ze Szwecji przyjedzie Per-Âke Holmlander, wybitny wirtuoz gry na tubie i puzonie basowym, oraz Magnus Broo, najbardziej rozchwytywany muzyk jazzowy tego kraju, uznawany za najciekawszego trębacza europejskiej muzyki improwizowanej.
Ten skład uzupełni ukraiński basista, Mark Tokar oraz dwójka rewelacyjnych chicagowskich perkusistów – Michael Zerang i Tim Daisy.
Premiera Projektu Resonance odbyła się dwa lata temu w krakowskim klubie Alchemia. W tym roku muzycy zjawili się tam przed tygodniem, kiedy podczas warsztatów przygotowali materiał, z którym wyruszyli w trasę po Polsce. Występ w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance będzie ostatnią szansą na posłuchanie muzyków w naszym kraju.


KEN VANDERMARK
Od ponad dwudziestu lat najbardziej twórczy przedstawiciel chicagowskiej muzyki improwizowanej. Jest liderem lub co-liderem zespołów: Vandermark 5, Bridge 61, the Peter Brotzmann Chicago Tentet, FME, Sonore, The Nilssen-Love/Vandermark Duo, the Territory Band and Free Fall. W 1999 roku został laureatem nagrody fundacji McArthura - prestiżowego wyróżnienia przyznawanego corocznie najwybitniejszym twórcom z różnych dziedzin sztuki. Nagrał kilkadziesiąt znakomicie recenzowanych płyt, także w Polsce z Marcinem i Bartłomiejem Olesiami.
Nagrany w 2005 roku w krakowskiej Alchemii 12-płytowy box zatytułowany "Alchemia" uznany został przez krytyków największego światowego portalu jazzowego allaboutjazz.com za jedną z pięciu najwybitniejszych płyt roku.

STEVE SWELL
Puzonista i kompozytor, nagrywał i koncertował z wieloma z najlepszych muzyków jazzowych; począwszy od przedstawicieli mainstreamu Lionela Hamptona i Buddy Richa, aż po czołowych przedstawicieli awangardy, takich jak Anthony Braxton czy Jameel Moondoc. Swell wydał ponad 20 płyt jako leader lub co-leader, a wziął udział w nagraniu siedemdziesięciu innych.


MIKOŁAJ TRZASKA
Saksofonista i klarnecista, karierę rozpoczynał w legendarnym zespole Miłość na początku lat dziewięćdziesiątych. Następnie współpracował z braćmi Olesiami, był liderem własnych zespołów, tworzył muzykę do spektakli teatralnych i filmów, brał udział w nagraniu kilkunastu autorskich płyt, występował też gościnnie w nagraniu kilkudziesięciu innych. Wielokrotnie nagradzany na różnego rodzaju konkursach i festiwalach, od lat w ścisłej czołówce polskich muzyków jazzowych


DAVE REMPIS
Saksofonista, dał się poznać przede wszystkim jako członek zespołu Vandermark Five. Prowadzi też własne zespoły: Triage (z Jasonem Ajemianem i Timem Daisym) i The Rempis Percussion Quartet (z Antonym Hatwichem, Timem Daisym i Frankiem Rosalym). Jest członkiem formacji Territory Band, The Crisis Ensemble, The Chicago Improvisers Group i The Thread Quintet. Występował I nagrywał z takimi sławami, jak: Paul Lytton, Axel Dörner, Hamid Drake, Fred Lonberg-Holm, Michael Zerang, Jim Baker, Kevin Drumm, Paal Nilsson-Love i Joe Morris.

MARK TOKAR
Na stałe mieszkający we Lwowie basista, czołowy przedstawiciel muzyki improwizowanej na Ukrainie. Często współpracuje z polskimi muzykami, jest zapraszany na festiwale i koncerty klubowe w całej Europie. Ma na koncie kilka wydanych płyt, głównie na Ukrainie, a jego najnowsze nagranie (z Klausem Kuglem i Juri Yaremchukiem) wydała krakowska wytwórnia Not Two.

WACŁAW ZIMPEL
Grający na klarnecie i klarnecie basowym muzyk zaliczany jest do najciekawszych twórców młodszego pokolenia. Koncertuje i nagrywa ze sławami współczesnego jazzu: Kenem Vandermarkiem i Peterem Brotzmannem. Prowadzi własne zespoły, ma w dorobku kilka autorskich płyt.

TIM DAISY
Chicagowski perkusista o korzeniach chorwackich jest doskonale znany na amerykańskiej i europejskiej scenie jazzowej. Uczestniczył w nagraniu kilkudziesięciu płyt z całą plejadą gwiazd muzyki improwizowanej, prowadzi również własne zespoły.

PER-ÂKE HOLMLANDER
Szwedzki tubista i puzonista basowy. Jest wybitnym wirtuozem gry na tych, rzadziej spotykanych, instrumentach. Dzięki wspaniałej technice i umiejętności improwizacji bardzo często zapraszany do najlepszych zespołów awangardowych - jest stałym członkiem słynnego Chicago Tentet Petera Broetzmanna.

MICHAEL ZERANG
Chicagowski perkusista, występujący w wielu projektach najwybitniejszych muzyków amerykańskiej i europejskiej sceny jazzowej. Koncertował i nagrywał między innymi z Fredem Andersonem, Matsem Gustafssonem, Peterem Brötzmannem, Kentem Kesslerem, Barre Phillipsem, Jimem Bakerem, Hamidem Drakiem, Kenem Vandermarkiem czy Fredem Lonberg-Holmem. Nagrywał dla najlepszych wytwórni, jak: Okka Disc, boxMEDIA, Southport, Quinnah, Eighth Day Music, i Platypus

MAGNUS BROO
Najciekawszy aktualnie trębacz europejskiej muzyki improwizowanej. Jego charakterystyczny i niepowtarzalny sposób gry spowodował, że jest najbardziej rozchwytywanym muzykiem jazzowym Szwecji. Większą część roku spędza na koncertach klubowych, scenach festiwalowych i sesjach nagraniowych. Od lat krytycy uważają go za jednego z najbardziej twórczych muzyków skandynawskiej muzyki improwizowanej.

 


 

Drivers and Passengers

Trzaska / Thomas / Daisy


Mikołaj Trzaska - alto, C melody sax and bass clarinet
Clayton Thomas - contrabass
Tim Daisy - drums

Drivers and Passengers
Trio Trzaska/Thomas/Daisy to projekt Mikołaja Trzaski.
Po raz pierwszy z Claytonem Thomasem, jednym z najwybitniejszych australijskich współczesnych kontrabasistów z kręgu jazz-impro, spotkał się latem 2008 roku tworząc kwatret z Frarntzem Houtzingerem i Michałem Gossem. Z perkusistą Timem Daisy miał okazję pracowć nad projektem Kena Vandermarka “Resonans” oraz grał koncerty w Chicago. Zaowocowało to pomysłem zaproszenia do wspólnego grania tej  dwójki znakomitych improwizatorów. 
Idea projektu to połączenie trzech tradycji improwizacyjnych. Z jednej strony tradycji wywodzącej sie ze współczesnego jezyka muzyki, prezentowanej przez austarijskiego kontrabasisty Claytona Thomasa.
Z drugiej strony free-impro-jazzowego podejścia prezentowanego przez Trzaskę a także chicagowskiej szkoły Daisego. Na styku tych tradycji mamy do czynienia z generowniem nowego, intymnego świata muzycznego. Główną ideą tria jest forma dialogu, akustycznych instrumentów. Podczas improwizacji muzycy przyjmują różne rodzaje narracji muzycznej, od roli akompaniatorów do solistów.  Dzięki poszukiwaniom współbrzmień, zatracają się granice pomiedzy brzmieniami instrumentów.  Często trudno oprzeć sie wrażeniu że zespół przetwarza muzykę elektronicznie, choć
w rzeczywistości muzycy posługują się jedyne akustycznymi brzmieniami. Zaskakująca jest również ekspresja tria. Dynamika oscyluje pomiędzy bardzo delikatnymi detalami aż po silne, niemal rockowe akcenty.Wszystkich muzyków tria łączy wspólna cecha - każdy stworzył własny jezyk wyrazu, który wykorzystuje w improwizacji.

 


IRCHA


Mikołaj Trzaska - bass clarinet
Waclaw Zimpel - clarinete, toragato, bass clarinet
Michał Górczyński - bass clarinet
Paweł Szmburski - clarinete, bass clarinet

Mikołaj Trzaska
IRCHA
Clarinet Quartet


To instrumentalny kwartet dęty, składający się z czterech, znakomitych muzyków, improwizatorów, władających przeróżnymi rodzajami klarnetów, poczynając od klasycznego klarnetu Bb, na rzadziej spotykanym klarnecie basowym kończąc. Można się domyślić iż takie instumentarium buduje wprost unikalne brzmienie.
Projekt powołał do życia Mikołaj Trzaska, gdański, saksofonista i klarnecista.
Glówną idęa stworzenia grupy jest przedstawienie współczesnego spotrzenia na muzykę żydowską w Polsce, która to od kilku lat jest twórczą inspiracją lidera, wystarczy przypomnieć projekt Shofar zrealizowany razem z Raphalem Rogisnkim. Celem projektu jest także odnalezienie wspólnego mianownika w tradycyjnej muzyce chasydzkiej i muzyce współczesnej. Zespół tworzą jedni z najciekawszych krajowych improwizatorów:
Wacław Zimpel, Paweł Szamburski, Michał Górczyński oraz Mikołaj Trzaska.
Repertuar to  przede wszystkim kompozycje członków kwartetu a także magiczne utwory, nieznanych chasydzkich kompozytorów, pochodzących z terenów dzisiejszej Ukrainy i Polski,  Wszystko to uzupełnione w bogato rozbudowane improwizacje wywodzące się z tradycji freejazzu. Zespół ałaśnie wydał swój pierwszy albóm CD pod tytułem Larks Uprising.


Mikołaj Trzaska  -  urodzony w Gdańsku, saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor, w latach 1988- 91 studiował sztuki piękne. Wyrósł na gruncie yassu - artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu krajowego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim i grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Stał się ojcem bodaj najbardziej kreatywnego zjawiska na polskiej scenie ostatnich 20 lat. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu - legendarnej Miłości oraz (wciąż aktywnego) Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z braćmi Olesiami.  Akompaniował także poetom - Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzył projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego tria Volumen, członkiem m.in., Bassisters Orchestra czy Shofar – wykonujacego muzykę żydowską, Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego free jazzu, współpracując z tuzami światowej wolnej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Michaelem Zerangiem, Clementine Gasser, Johnem Tchikai. Nagrał okolo trzydziestu płyt.


Michał Górczyński -  urodził się w 1977 roku. Jeszcze na studiach otrzymał z zespołem Trio wyróżnienie na I Festiwalu Muzyki Folkowej Nowa Tradycja i możliwość nagrań dla Polskiego Radia. W 2003 ukończył klasę klarnetu w warszawskiej Akademii Muzycznej. Rok wcześniej założył wraz z absolwentami uczelni swojej, gdańskiej i bydgoskiej uczelni kameralny zespół Kwartludium. Jako wykonawca współpracuje z kompozytorami współczesnymi (m.in. Paweł Mykietyn), artystami związanymi z teatrem (m.in. Lech Jankowski, Artur Lisem i jego Teatr Plastyczny Makata), klasycznymi orkiestrami (m.in. pod dyrekcją Jacka Kasprzyka, Rudigera Bohna i Jerzego Maksymiuka), ale i muzykami ludowymi (poezje kurpiowskiee na klarnet basowy, skrzypce, dudy, lirę korbową). By przybliżyć możliwości swojego instrumentu, nagrał unikalny katalog brzmień, stylów i efektów, który udostępnia zainteresowanym. Wraz z prowadzonym przez siebie zespołem Kwartludium zamawia i prawykonuje utwory młodych, obiecujących polskich kompozytorów (m.in. Aleksandra Gryka, Aleksander Kościów, Wojciech Ziemowit Zych, Adam Falkiewicz, Jan Duszyński). Kwartludium wystąpiło na wielu prestiżowych festiwalach, a w końcu 2007 roku planuje wydać płytę w oficynie DUX. Sam Górczyński nagrał już cztery albumy, z zespołami: Boys Band Trio „Curvatura Grande" (2000) i Pink Freud „Zawijasy" (2000) oraz dwie impowizowane pozycje legendarnym tubistą Zdzisławem Piernikiem, „Górczyński / Piernik" (2001) i „Energa One" (2005). Właśnie jako improwizator jest ostatnio najbardziej czynny, mając na swoim koncie występy z m.in. Mikołajem Trzaską, Peterem Kowaldem, Scannerem, Andrzejem Izdebskim, Michałem Gosem, Markiem Rogulskim. Od 1998 roku rozwija swoją koncepcję „survival-performance" opartą na ciągle rozwijanym, natchnionym Manifeście Energistycznym: jako performer, twórca programu pedagogicznego i autor publikacji.


Paweł Szamburski – Klarnecista, ur. 1980. Studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii UW. Współtworzy niezależną wytwórnię płytową oraz stowarzyszenie kulturalne Lado Abc.  Jest założycielem i liderem zespołu Meritum), od wielu lat prowadzi autorski cykl imprez z muzyką improwizowaną „Djazzpora”. W solowym projekcie „RepeatOne”  komponuje muzykę na klarnet przetwarzany i amplifikowany. Udziela się również w takich projektach jak: Tupika, Cukunft, o.Grandier, Sztetlach, SzaZa. Jest członkiem grupy badaczy puszczy dźwiękowej – Horny Tree! Tworzy muzykę dla filmu, teatru, kina niemego (min. „Auto Da Fe” reż. Paweł Miśkiewicz - Stary Teatr, „Wątpliwość” reż. Piotr Cieplak - Teatr Polonia,  „Gwiazdy spadają w sierpniu” reż. Marcin Liber - Muzeum Powstania Warszawskiego, „Salamandra” reż. G. Roszal - Święto Kina Niemego). Grał lub współpracował z takimi artystami jak: Raphael Rogiński, Tomasz Duda, Patryk Zakrocki, Macio Moretti, Tomasz Stańko, Mikołaj Trzaska, Noel Akchote, Pavel Fajt, Bartosz Weber, Kuba Kossak, Sebastian Wypych, Michal Gos, Michał Górczyński,


Wacław Zimpel – klarnecista, klarnecista basowy, kompozytor.
Urodził sie 27 lipca 1983 roku. Na polskiej scenie muzycznej zadebiutował jako współtwórca jazzowej formacji EMERGENCY, poszukując własnych, oryginalnych środków wyrazu, opartych na tradycji jazzu i współczesnej muzyce klasycznej. Jego główną inspiracją jest tworczość takich artystów jak Eric Dolphy, John Coltrane, Ornette Coleman, Jimmy Giuffre, Anton Webern, Igor Strawiński. Poszukiwania muzyczne Wacława Zimpla skupiają się głównie na nowoczesnym podejściu do materiału dźwiękowego w improwizacji, wykorzystując dwudziestowieczne techniki kompozytorskie w prowadzeniu melodii i harmonii. Charakterystyczne dla jego muzyki jest również podejscie do brzmienia zespołu, poprzez oryginalne zestawienia instrumentów. Wacław Zimpel występował w ramach projektow:
MIKOŁAJ TRZASKA QUARTET, TRZASKA/ZIMPEL/DYS, ZIMPEL/KUSIOŁEK, CLARINET SUMMIT z Theo Jorgensmannem i braćmi Oleś. Wykonuje również kameralnie   i solowo muyzkę klasyczną. Jego najnowszym projektem jest trio współtworzone z kontrabasistą Wojciechem Traczykiem i perkusistą Robertem Raszem ZIMPEL/TRACZYK/RASZ.

 


Shofar
Zespół Shofar to trio skłdające się z trzech filarów polskiej sceny muzyki improwizowanej: Mikołaja Trzaski, wybitnego saksofonisty i klarnecisty, Raphaela Rogińskiego, gitarzysty i kompozytora oraz Macia Morettiego, perkusisty, znanego z działalności Mitch&Mitch. Grupa powstała z inicjatywy Raphaela Rogińskiego w maju 2006 roku. Ideą projektu jest odnalezienie wspólnego mianownika w tradycyjnej muzyce chasydzkiej i współczesnym kreatywnym jazzie. Także kontynuowanie tradycji muzyki żydowskiej, która dla członków zespołu jest wciąż żywa. Repertuar zespołu Shofar składa się z tradycyjnej, religijnej muzyki żydowskiej. Zespół wykonuje najcześciej tzw. "niguny", magiczne pieśni religijne oraz "frejlaksy", czyli utwory bardziej taneczne, wywodzące się z liturgii żydowskiej. Podobnie jak komentowanie Tory tak i tu, poprzez muzykę odtwarzane są różne prądy religijności. Więc obok chasydzkich nigunów znajdziemy muzykę najstarszego obrządku w synagodze, a obok piesni kantorów z międzywojnia, muzykę obrządku liberalnego. Na płytę "Shofar", wydaną we wrześniu 2007 nakładem gdańskiego wydawnictwa Kilogram Records, składają się głównie utwory z tradycji chasydzkiej. Głównym impulsem do zajęcia się akurat tą tradycją było odnalezienie przez Raphaela Rogińskiego zbioru pieśni chasydzkich autorstwa Mojsieja Bieregowskiego, żyjącego 1892-1961 - muzykologa, który od lat 20 ubiegłego stulecia, badał muzykę żydowską z terenów Ukrainy, Polski i Mołdawii.


Mikołaj Trzaska
Kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy. Urodzony w 1966 r. w Gdańsku. Rozpoczął studia na ASP w Gdańsku na wydziale malarstwa. Zafascynowany jazzem lat sześćdziesiatych, szczególnie muzyką Johna Coltrane'a i Ornette'a Colemana, porzucił uczelnię i całkowicie poświęcił się muzyce. Współzałożyciel grupy Miłość, jeden z głównych filarów tzw. sceny yassowej, lider Łoskotu. Współpracował m.in. z Lesterem Bowiem, Peterem Brötzmannem, Jochnem Tchicaiem, Tomaszem Stańką, Noelem Akchoté oraz Joe Giardullo. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu płyt. Współpracował z duetem instrumentalno-kompozytorskim - Marcinem i Bartłomiejem Olesiami. Obecnie głównie koncertuje i nagrywa za granicą, tworząc międzynarodowe projekty, szczególnie z muzykami z Niemiec i Skandynawii. W 2004 roku powołał do życie trio z duńskimi muzykami Peterem Friisem Nielsenem i Peterem Ole Jorgensenem. W kwietniu, w Kopenhadze odbędzie się premiera ich wspólnej płyty „Volumen”, wydanej przez duńskie niezależne wydawnictwo Ninth World Music.


Raphael Rogiński
Raphael Rogiński urodził się  we Frankfurcie nad Menem. Od 13 roku życia gra na gitarze elektrycznej. Wykształcony jazzowo i klasycznie, edukację uzupełniał  o muzykologię i etnomuzykologię. Od samych początków działalności twórczej, skupiony jest przede wszystkim na improwizacji wynikającej z jazzu i na muzyce etnicznej i ludowej. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem w jego twórczości. Jest kompozytorem i wykonawcą. Głęboko związany z kulturą żydowską, szuka jej miejsca w swojej działalności. Z tych poszukiwań wynikają dwa projekty których jest liderem, jest to Shofar i Cukunft. Współpracował z  Noelem Akchote, Frederic Blondy, Joe Giardullo, Axel Dorner, Thomas Lehn, Andrew Sharpley, John Edwards, John Tilbury, Brigit Ulher, Yale Strom.
Muzyka Polska m.in.Emiter, Macio Moretti, Patryk Zakrocki, Tomasz Gwinciński, Daniel Pigoński, Konstanty Usenko, Vadim O.Pavluk, Ryszard Latecki. Wystapił gościnnie na płytach: Djazzpora, Sztetlach, Broniewski, Meritum.


Macio Moretti
Zaczynał jako basista Slage Image/Królowie Życia. Skończył jako perkusista Starych Singers i Baaby. Jest liderem zespołu Mitch&Mitch. Grał, nagrywał, koncertował w wielu krajach z różnymi interesującymi składami i muzykami, eksplorując obszary od grind/punkowych koktajli Mołotowa przez country po swobodną improwizację i pseudojazz. Współtworzy wytwórnie płytowe: Lado ABC i Zgniłe Mięso Rekords. Zajmuje się również projektowaniem graficznym.

 



Peter Brötzmann Quartet


Peter Brötzmann
Mikołaj Trzaska
Peter Fris Nielsen
Peter Ole Jorgensen


Zespół w tym składzie zadebiutował na Kopenhagen Jazz Festival w kwietniu  2007 roku. Od 2003 roku Mikołaj Trzaska stale współpracuje ze znakomitymi, duńskimi muzykami: Peterem Friis Nielsenem – bas oraz Peterem  Ole Jorgensenem – perkusja. Na co dzień tworzą trio Volumen, znane w Polsce z licznych koncertów. Wspólny dorobek tria Trzaska/Friis/Jorgensen został udokumentowany w postaci płyty, wydanej w duńskiej wytwórni NWC, pod tytułem “Eather”. 
Trzaska także od lat kolaboruje ze znakomitym saksofonistą Peterem Brötzmannem, a wynikiem tej współpracy jest płyta nagrana w 2005 roku  “Malamuth”, wydana nakładem wydawnictwa Kilogram Records.  Tym razem będziemy świadkami nowej odsłony tego kwartetu.


Peter Brötzmann - saksofonista, klarnecista. Peter Brotzmann to jeden z najwybitniejszych saksofonistow europejskich.
Światową sławe zyskał, tworzac własny idiom amerykańskiego free jazzu. Swą muzyczną karierą rozpoczął pod koniec lat 50,
od grania w zespołach dixielandowych. Jednak już w połowie lat 60, zdeklarował się jako muzyk tworzącej się europejskiej sceny freejazzowej, nadajac jej osobisty charakter. W 1967 roku nagrał swoją debiutancką płytę z Peterem Kowaldem oraz perkusistą - Szwedem Sven-Ake Johannsenem.W tamtych czasach współpracował również z wieloma, ważnymi dla sceny free muzykami, jak Don Cherry, Albert Mangelsdorff, Cecil Taylor i Globe Unity Orchestra. Od połowy lat 80. współpracuje z kręgiem amerykańskich muzyków awangardowych: Nicky'm Skopelitisem, Kenem Vandermarkiem. Lata 90. przynoszą prawdziwy renesans popularności Brötzmanna. Zakłada dwa zespoły: międzynarodowy kwartet Die Like A Dog (Tashinori Kondo, William Parker i Hamid Drake) oraz Tentet z udziałem muzyków chicagowskich (Ken Vandermark, Joe McPhee, Hamid Drake, Jeb Bishop, William Parker). Nagrywa sporo płyt, często koncertuje w USA.


Mikołaj Trzaska - kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy.
Studiował na ASP w Gdańsku, na wydziale malarstwa.
Zafascynowany jazzem lat sześćdziesiatych, szczególnie muzyką
Johna Coltrane'a i Ornette Colemana, porzucił uczelnię, całkowicie
 poświecając sie muzyce.
Współzałożyciel grupy Miłość, jeden z głównych filarów „sceny
yassowej”, lider Loskotu. Współpracował z Lesterem Bowie,
Joe Mc Phee, Peterem Brotzmannem Jochnem Tchicai, Tomaszem Stańko,
Noelem Akchote oraz Joe Giardullo. Braćmi Oleś . Obecnie pracuje z muzykami ze skandynawii, Peterem Frisem Nielsenem, Peterem Olem Joregensenem,
Nagrywa  i koncertuje z absolutna czołówka światowego Jazzu z kregu free-impro 
Autor kilkudziesięciu płyt.


Peter Friis Nielsen - bass.
Urodzony 1948 w Kopenhadze (Dania). Czołowy basista międzynarodowej sceny improwizowanej. Jeden z najwybitniejszych
europejskich gitarzstów basowych, wytworzył niepowtarzalny styl grania. Koncertował i nagrywał płyty z Peterem Brotzmannem, Johnym Tchicaiem i Evanem Parkerem. Współpracował także z bardzo dobrze znaną w Polsce, perkusistką, Marilyn Mazur, ponad to pracował z Crisem Speedem.,Louisem Moholo, Kennethem Knudsen, Lotte Anker, Hasse Poulsen, Jesperem Zeuten, Pierre Dorge.


Peter Ole Jorgensen - perkusja, producent, compozytor
Jest obecnie jedną z najważnieszych postaci (freeform/improscene) skandynawskiej sceny muzyki improwizowanej. Od dwóch ostanich dekad jest bardzo kreatywnym uczestnikiem wielu muzycznych zjawisk. Jest także właścicielem niezależnego wydawnictwa płytowego (Ninth World Music). Od lat komponuje muzykę do baletu, filmu, performensu a także dla zespołów, którymi kieruje. jako lider i uczestnik, zrealizowal okolo 30 albumów CD.
Jest uczestnikiem takich składow jak; Sweetheart in a Drugstore, David Thomas & Foreigners, The Wild Mans Band z Peterem Brötzmannem, Cockpit Music, Global Guaranty Orchestra, Ghost In The Machine z Evanem Parkerem a takze Dog God.
Mial okazje wspolpracowac i nagrywac z takim muzykami jak: David Moss, Phil Minton, Axel Dörner, Steve Lacy, Mats Gustafsson, Thomas Lehn, , Frank Lowe, David Thomas, Evan Parker, Alan Silva, Pat Thomas, Peter Brötzmann, Johannes Bauer, David Moss, Herb Robertson, & Sirone.
Ostatni projekt Petera Ole to duet "Live Free or Diet" z wokalistą z kultowej grupy Pere Ubu,  Davidem Thomasem.




OLEŚ / TRZASKA / OLEŚ



Ken Vandermark - Resonanse


Mikołaj Trzaska - saksofony: altowy i sopranowy oraz klarnet basowy
Marcin Oleś - kontrabas
Bartłomiej Brat Oleś - perkusja

Mikołaj Trzaska - saksofonista, klarnecista basowy (Gdańsk). Trzaska od należy obecnie do ścisłej czołówki niezależnych polskich muzyków jazzowych. Jest również kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej, liderem grupy Łoskot, współtwórcą legendarnej, jazzowej formacji Miłośc. Trzaska znany z oryginalnego podejścia do muzyki i haryzmatycznego brzmienia, współpracował z takimi artystami jak; Lester Bowie, John Tchicai, Noel Akchote, Jan Luc Cappozzo, Peeter Uuskyla, Peter Friis Nielsen, Tomasz Stańko, Leszek Możdżer. Nagrał już ponad dwadzieścia płyt CD, w których połowa to projekty autorskie.

Marcin i Bartłomiej Brat Oleś należą do najbardziej kreatywnych artystów na polskiej scenie jazzowej. Współpracują z muzykami z całego świata i z czołówką polskiego jazzu, m.in: David Muray, Mark Taylor, Jean-Luc Cappozzo, Rudi Mahall, Mircea Tiberian, Andrzej Przybielski, Adam Pierończyk, nagrywają płyty, które są wysoko oceniane zarówno przez publiczność, jak i niezależną krytykę.

Obie płyty zespołu: "Mikro Muzik" oraz "La Sketch Up", okazały się wyjątkowym sukcesem artystycznym. Muzyka zespołu to przenikanie się różnych wpływów, począwszy od współczesnej muzyki kameralnej¸ poprzez inklinacje etniczne, a wszystko to osadzone w jazzowym brzmieniu i pulsacji, z dużą dozą improwizacji. Muzyka bez pośpiechu, pełna zadumy i wpływów Minimal Artu. Niezwykła w tym zespole jest jedność i wspólnota brzmienia. Repertuar tria OLEŚ/TRZASKA/OLEŚ to kompozycje Marcina, Bartłomieja i Mikołaja. Mają na swoim koncie liczne koncerty na międzynarodowych festiwalach jazzowych w kraju i zagranicą. Jazz Colour - Paris, Jazz en nord - Lile, Pepsi Siget Festival - Budapest, Jeunesses Musicales - Bucuresti, AlbaImpro - Szekesfehervar, Era Jazzu Festival - Kraków/Warszawa, Gdynia Summer Jazz Days . Gościli także w takich krajach jak Europy, jak: Francja, Rumunia, Węgry, Słowacja, Szwecja...


Trzaska / Nilsen / Uuskyla - Unforgiven


Podczas mojej wiosennej trasy w Szwecji miałem okazję koncertować ze znakomitym międzynarodowym składem Echoes 2003. Sercem tego sekstetu była sekcja: Peter Friis Nielsen - bas, oraz Peeter Uuskyla - perkusja. Ci dwaj znakomici muzycy tak mocno bardzo przypadli mi do serca, że postanowiłem zaprosić ich do wspólnego projektu i trasy koncertowej w Polsce. Wspomniany duet na co dzień tworzy zespół z jednym z najwybitniejszych saksofonistów europejskich Peterem Brötzmannem, wspólny dorobek tego tria został udokumentowany w postaci szeregu wydanych albumów CD.

Mikołaj Trzaska - saksofonista, klarnecista basowy. Urodzony 1966 roku w Gdańsku. Należy obecnie do ścisłej czołówki niezależnych polskich muzyków jazzowych. Jest również kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej. Właścicielem niezależnego wydawnictwa "Kilogram Records". Liderem grupy Łoskot, współtwórcą legendarnej, jazzowej formacji Miłość. Trzaska znany z oryginalnego podejścia do muzyki i charyzmatycznego brzmienia saksofonu, współpracował z takimi artystami jak: Lester Bowie, Noel Akchote, Tomasz Stańko, Jan Luc Cappozzo, Peeter Friis Nielsen, Adam Pierończyk. Nagrał już ponad dwadzieścia płyt CD, w których połowa to projekty autorskie.

Peter Friis Nielsen - bass. Urodzony 1948 w Kopenhadze (Dania). Czołowy basista międzynarodowej sceny improwizowanej. Koncertował i nagrywał płyty z takimi wielkimi saksofonistami jak John Tchicai i Evan Parker. Współpracował także z bardzo dobrze znaną w Polsce, perkusistką, Marilyn Mazur, ponadto pracował z Louisem Moholo, Kennethem Knudsen, Lotte Anker, Hasse Poulsen, Jesperem Zeuten, Pierre Dorge.

Peeter Uuskyla - perkusja. Urodzony w 1951 w Goteborgu (Szwecja). Jeden z czołowych perkusistów muzyki improwizowanej w Skandynawii. Współpracował i nagrywał między innymi z takim artystami jak słynny amerykański free jazzowy pianista Cecil Taylor, a także basistami Barre Phillips, Peter Kowald, Bengt Frippe Nordstrom, Bjorn Alke, Karin Krog, Anders Jormin. Także występuje dając solowe koncerty na perkusję, dokumentując to dwoma płytami albumami CD.

Trio Trzaska/Nilsen/Uuskyla dając znakomity koncert, zadebiutowało w maju 2003 na festiwalu „Karlskrona Jazz Festiwal” w Szwecji. Pod czas trasy w Polsce trio zaprezentuje zupełnie nowy program. Podstawę do improwizacji tworzą kompozycje Mikołaja Trzaski, znakomicie realizowane przez zespół. Jest to bez wątpienia bardzo ciekawe zjawisko muzyczne, prezentujące zderzenie dwóch kultur, współczesnej muzyki improwizowanej słowiańskiej i skandynawskiej.


Wirkus / Trzaska / Frish - Trio


Formacja zostala powolona do zycia zima 2004 roku przez perkusiste Paula Wirkusa, Odbywajac swoja pierszą trase koncertową w Niemczech, muzycy dokonali nagrań pod czas występu w slynnym Kolońskim Jazzowym klubie "Loft". Rejestracja tego koncertu znajdzie na pierwszej plycie zespołu. Trio wykonuje akustyczny impro jazz, oparty na elementach wspoczesnej muzyki klasycznej oraz nowej muzyki improwizowanej.

Mikołaj Trzaska, ur.1966 w Gdańsku; saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor. Należy obecnie do ścisłej czołówki polskich muzyków jazzowych. Jest również kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej, liderem grupy Łoskot, współtwórcą legendarnej formacji Miłość. Jest znany z bezkompromisowej postawy i niekonwencjonalnego podejścia do muzyki. Charyzmatyczny ton jego saksofonu znajduje uznanie wśród, muzyków i słuchaczy w całej Europie. Dotychczas współpracował z: Lester Bowie, Tomasz Stańko, Noel Akchote, John Tchikai, Jean Luc Cappozzo, Peter Friis Nielsen, Tomasz Gwinciński. Autor i współautor kilkudziesięciu albumów płytowych. Przwdziwy sukces przyniosła mu współpraca ze znakomitym duetem Marcinem i Bartkiem Olesiami. Od kilku lat koncertuje po w róźnych składach po całej Europie.

Johannes Frisch, ur. 1958; kontrabasista, kompozytor. Pracuje i tworzy od 1970 roku. Muzycznie specjalizuje sie wykonując muzyke improwizowaną, która porusza się po obszarze muzyki współczesnej pomiedzy eksperymentalnym rockiem, jazzem i innymi otwartymi stylami. Współpracował z takimi muzykami jak: Lol Coxhill, Maggie Nicols, Johannes Bauer, Le Quan Ninh, Paul Hubweber, Michael Vorfeld, Misha Feigin. Na codzień tworzy uznaną w niemczech formacje Kammerflimmer Kollektief, z która nagrał albumy "Cicadidae" (Staubgold 2003), "Hysteria" (After Hours/Japan 2001, Quecksilber 2004), "Tränende Würger" with Ralf Wehowsky (Korm Plastics, upcoming 2005).

Paul Wirkus, ur. 1967, perkusista. Tworzy w Kolonii, jest muzykiem zajmującym się eksperymentalną muzyką elektroniczną i wolną improwizacją. Autor/współautor 10 płyt. Pozytywne recenzje w tak opiniotwórczych czasopismach jak angielski THE WIRE (CD Inteletto d'Amore jako płyta miesiąca 03.2004) niemiecki Spex czy De:Bug. Płyty Wirkusa maja oficjalną dystrybucje a-Musik - centrali współczesnej muzyki elektronicznej i są dostępne na całym świecie. Paul Wirkus wydał ostatnio wspólny materiał z Barbara Morgenstern i Stefanem Schneiderem (To Rococo Rot) jako SEPTEMBER COLLECTIVE, nakładem szkockiej wytwórni Geographic/Domino. Liczne projekty z takimi muzykami jak: Mikołaj Trzaska, Wojt3k Kucharczyk, Macio Moretti, Johannes Frisch, Barbara Morgenstern oraz Stefan Schneider. W latach 80-tych perkusista legendarnej punkowej grupy Karcer. Występy min. na festiwalach: SONAR w Barcelonie, Musiques Volantes w Paryżu i Metz, Nozart w Kolonii.


North Quartet


Peter Brötzmann - tenor sax, clarinet;
Mikołaj Trzaska - alto saxophone & bass clarinet,
Peter Friis Nielsen - bass,
Peeter Uuskyla - drums

Peter Brötzmann - saksofonista, klarnecista. To jeden z najwybitniejszych saksofonistów europejskich. Światową sławę zyskał, tworzac własny idiom amerykańskiego free jazzu. Swą muzyczną karierą rozpoczął pod koniec lat 50, od grania w zespołach dixielandowych. Jednak już w połowie lat 60, zdeklarował się jako muzyk tworzącej się europejskiej sceny freejazzowej, nadajac jej osobisty charakter. W 1967 roku nagrał swoją debiutancką płytę z Peterem Kowaldem oraz perkusistą - Szwedem Sven-Ake Johannsenem.W tamtych czasach współpracował również z wieloma, ważnymi dla sceny free muzykami, jak Don Cherry, Albert Mangelsdorff, Cecil Taylor i Globe Unity Orchestra. Od połowy lat 80. współpracuje z kręgiem amerykańskich muzyków awangardowych: Nicky'm Skopelitisem, Kenem Vandermarkiem. Lata 90. przynoszą prawdziwy renesans popularności Brötzmanna. Zakłada dwa zespoły: międzynarodowy kwartet Die Like A Dog (Tashinori Kondo, William Parker i Hamid Drake) oraz Tentet z udziałem muzyków chicagowskich (Ken Vandermark, Joe McPhee, Hamid Drake, Jeb Bishop, William Parker). Nagrywa sporo płyt, często koncertuje w USA.

Mikołaj Trzaska - kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy.
Absolwent Liceum Plastycznego w Gdyni-Orłowie. rozpoczął studia na ASP w Gdańsku, na wydziale malarstwa. Zafascynowany jazzem lat sześćdziesiatych, szczególnie muzyką Johna Coltrane'a i Ornette Colemana, porzuca uczelnię, całkowicie poświecając sie muzyce. Współzałożyciel grupy Miłość, jeden z głównych filarów „sceny yassowej”, lider Loskotu. Współpracował z Lesterem Bowie, Jochnem Tchicai, Tomaszem Stańko, Noelem Akchote oraz Joe Giardullo. Autor kilkudziesięciu płyt. Poczatek jego prawdziwego sukcesu zapoczatkowała wspołpraca ze znakomitą sekcją, duetem instrumentalno-kompozytorskim, Marcinem i Bartłomiejem Olesiami. Ich debiutancki album „Mikro muzik”uważany jest za krok milowy w historii polskiego jazzu. Obecnie uważany jest za jednego z najciekawszych, poszukujacych muzyków jazzowych w Polsce. Płyta „Danzinger Strassenmusik” - materiał zarejestrowany na ulicach Starego Miasta w Gdańsku, został uznany płytą roku 2004 przez portal Diapazon oraz miesięcznik „HiFi i Muzyka”.

Peter Friis Nielsen - bass.
Urodzony 1948 w Kopenhadze (Dania). Czołowy basista międzynarodowej sceny improwizowanej. Jeden z najwybitniejszych europejskich gitarzstów basowych, wytworzył niepowtarzalny styl grania. Koncertował i nagrywał płyty z Peterem Brotzmannem, Johnym Tchicaiem i Evanem Parkerem. Współpracował także z bardzo dobrze znaną w Polsce, perkusistką, Marilyn Mazur, ponad to pracował z Crisem Speedem.,Louisem Moholo, Kennethem Knudsen, Lotte Anker, Hasse Poulsen, Jesperem Zeuten, Pierre Dorge.

Peeter Uuskyla - perkusja.
Urodzony w 1951 w Goteborgu (Szwecja). Jeden z czołowych perkusistów muzyki improwizowanej w Skandynawii. Współpracował i nagrywał między innymi z takim artystami jak słynny amerykański free jazzowy pianista Cecil Taylor, a także basistami Barre Phillipsem, Peterem Kowaldem, Bengt Frippe Nordstrom, Bjorn Alke, Karin Krog, Anders Jormin. Także występuje dając solowe koncerty na perkusję, dokumentując to dwiema płytami.


Ulises III


Mikolaj Trzaska
Peter Ole Jorgensen
Peter Friis Nielsen

Zespół został powołany do życia przez polskiego saksofonistę oraz klarnecistę basowego Mikolaja Trzaskę.
Muzycy po raz pierwszy spotkali sie wiosną 2004 roku w pod czas trwnia czterodniowego sympozjum muzyków "Encounter Festival" w Kopenhadze. Sekcje tego tria stanowi dwóch, znakomitych duńskich muzyków zaliczajacych sie do ścisłej czołówki muzyki Imro-Jazz w Europie: Peter Friis Nielsen - bas, oraz Peter Ole Jorgensen - perkusja. Należy również dodać, że ci znakomici muzycy na co dzień tworzą sekcje, znanego niemieckiego saksofonisty Petera Brotzzmana oraz francuskiego gitarzysty Marca Ducret. Program trasy w europie obejmuje wykonanie koncertow, na terenie Danii, Niemiec i Polski a także nagranie materiału na płyte CD, która ukarze się nakładem wydawnictwa "Kilogram Records". Podczas koncertów trio zaprezentuje program, w którym podstawę do improwizacji tworzą kompozycje trojga muzyków. Trio, Trzaska/Friis/ Jorgensen Jest bez wątpienia bardzo ciekawym zjawiskiem muzycznym, prezentującym europejskiej publiczności zderzenie dwóch kultur, współczesnej muzyki improwizowanej słowiańskiej i skandynawskiej.

Mikołaj Trzaska - kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy. Urodzony 1966 w Gdańsku. Rozpoczął studiana ASP w Gdańsku, na wydziale malarstwa. Zafascynowany jazzem lat sześćdziesiątych, szczególnie muzyką Johna Coltrane'a i Ornette Colemana, porzuca akademie plastyczna, całkowicie poświęcając się muzyce. Współzałożyciel grupy Miłość, jeden z głównych filarów "sceny yassowej", lider Łoskotu. Współpracował z Lesterem Bowie, Peterem Brotmannem, Jochnem Tchicai, Tomaszem Stańko, Noelem Akchote oraz Joe Giardullo. Autor kilkudziesięciu płyt. Początek jego sukcesu zapoczątkowała współpraca z duetem instrumentalno-kompozytorskim, Marcinem i Bartłomiejem Olesiami. Ich album "Mikro muzik" Uważany jest za krok milowy w historii polskiego jazzu. Obecnie uważany jest za jednego z najwybitniejszych poszukujących muzyków jazzowych w Polsce.

Peter Friis Nielsen - bass. Urodzony 1948 w Kopenhadze (Dania). Czołowy basista sceny skandynawskiej. Od lat zajmuje sie muzyką improwizowaną, porusza się także po obszarze muzyki współczesnej, pomiędzy eksperymentalnym rockiem i jazzem. Przez lata doswiadceń wytworzył własny, niepowtażalny jezyk muzyczny. Współpracował z takimi wielkimi saksofonistami jak: John Tchicai i Evan Parker Peter Brotzmann. Współpracował także z bardzo dobrze znaną w Polsce, perkusistką, Marilyn Mazur, ponadto pracował z takimi gwiazdami jak: Phil Minton. Marc Ducret. Louis Moholo, Kenneth Knudsen, Lotte Anker, Hasse Poulsen, Jesperem Zeuten, Pierre Dorge.

Peter Ole Jorgensen - perkusja, producent, compozytor
Jest obecnie jedną z najważnieszych postaci (freeform/improscene) skandynawskiej sceny muzyki improwizowanej. Od dwóch ostanich dekad jest bardzo kreatywnym uczestnikiem wielu muzycznych zjawisk.
Jest także właścicielem niezależnego wydawnictwa płytowego (Ninth World Music). Od lat komponuje muzykę do baletu, filmu, performensu a także dla zespołów, którymi kieruje. jako lider i uczestnik, zrealizowal okolo 30 albumów CD.
Jest uczestnikiem takich składow jak; Sweetheart in a Drugstore, David Thomas & Foreigners, The Wild Mans Band z Peterem Brötzmannem, Cockpit Music, Global Guaranty Orchestra, Ghost In The Machine z Evanem Parkerem a takze Dog God.
Mial okazje wspolpracowac i nagrywac z takim muzykami jak: David Moss, Phil Minton, Axel Dörner, Steve Lacy, Mats Gustafsson, Thomas Lehn, , Frank Lowe, David Thomas, Evan Parker, Alan Silva, Pat Thomas, Peter Brötzmann, Johannes Bauer, David Moss, Herb Robertson, & Sirone.
Ostatni projekt Petera Ole to duet "Live Free or Diet" z wokalistą z kultowej grupy Pere Ubu, Davidem Thomasem.


VOLUMEN


Mikołaj Trzaska - alto, c melody saxes
Peter Friis Nielsen - bass
Peter Ole Jorgensen - drums


MAHORA


Mikołaj Trzaska - alto, c-melody saxes and bass clarinet
Clementine Gasser - 5 string cello
Michael Zerang - drums


WARSONG


Mikołaj Trzaska - alto, c-melody saxes and bass clarinet
Raphael Rogiński - guitar
Tomasz Sowiński - drums


MAGIC


Joe McPhee - alto sax, trumpet
Mikołaj Trzaska - alto sax and bass clarinet
Dominic Duval - contrabass
Jay Rosen - drums


SHOFAR


Raphael Rogiński - guitar
Mikołaj Trzaska - alto, bariton saxes and bass clarinet
Macio Moretti - drums


INTIMATE CONVERSATION


Joe McPhee - alto sax and trumpet
Mikołaj Trzaska - alto, c-melody saxes and bass clarinet
Jay Rosen - drums


IRCHA


Mikołaj Trzaska - bass clarinet
Waclaw Zimpel - clarinete, toragato, bass clarinet
Michał Górczyński - bass clarinet
Paweł Szmburski - clarinete, bass clarinet


Trzaska / Thomas / Daisy Trio


Mikołaj Trzaska - alto, C melody sax and bass clarinet
Clayton Thomas - contrabass
Tim Daisy - drums


Trzaska / Gasser Duo


Clementine Gasser - 5 strings cello
Mikołaj Trzaska - alto sax and bass clarinet


TRABAFREEJOR Quartet


Mikołaj Trzaska - alto, c-melody saxes and bass clarinet
Johannes Bauer - trombone
Peter Friis Nielsen - bass
Peter Ole Joregensen - drums


Ken Vandermark - Resonanse


Ken Vandermark - tenor, bariton saxes and clarinet
Tim Daisy - drums
Steve Swell - trombone
Magnus Broo - trumpet
Wacław Zimpel - clarinets
Markiem Tokar - contrabass
Dave Rempis - alto, tenor saxes
Mikołaj Trzaska - alto sax and bass clarinet
Michael Zerang - drums
Per-ake Holmlander - tuba


Peter Brotzmann Quartet


Peter Brotzmann - alto, tenor saxes, toragato, clarinet
Mikołaj Trzaska - alto, c-melody saxes and bass clarinet
Peter Friis Nielsen - bass
Peter Ole Joregensen - drums


 ^top